0542032999
שיחת ייעוץ חינם
מהו טאבו? חברה משכנת? והסוגים השונים של טאבו

תאריך פרסום

בישראל קיימת לשכת רישום מקרקעין שהינה הגורם האחראי על מרשם המקרקעין ועל קביעת הבעלות בה, הטאבו מהווה בדיקה ראשונית לסטטוס המשפטי של הנכס, ומהווה תעודת זהות של הנכס – האם הוא רשום על שם המוכר, מה השטח הכולל שלו, מה היתר השימוש בשטח, האם ישנן חריגות בנייה, תב"ע ועוד.

ניתן לרשום סוגים שונים של זכויות בטאבו.
ניתן לבצע רישום בטאבו של בעלות, רישום של זכויות בניה, או רישום צו בית משותף.
יש זכויות נוספות הנרשמות בטאבו כמו הערת אזהרה או רישום משכנתא שעבודים וכיוצא בזה. ניתן גם לרשום תוכנית פרצלציה – חלוקה מחדש בטאבו אצל רשם המקרקעין. 

טאבו הוא הכינוי המוכר בציבור ללשכת רישום המקרקעין, ורישום ב"טאבו" הוא אחד מהצעדים החשובים ביותר לביצוע בעת רכישת דירה.

 

הוצאת "נסח" טאבו הינה הפעולה הראשונה שרוכשי הנכס צריכים לבצע, שואלים מהו נסח טאבו?

 

הוצאת נסח טאבו ניתנת לביצוע בלשכת רישום המקרקעין, וגם נסח טאבו מקוון דרך האינטרנט, באמצעות מספר הגוש, חלקה ותת חלקה. פרטים אלו מתקבלים דרך המוכר, או באמצעות איתור באתר לשכות הטאבו או ברשויות המקומיות. בעת קבלת נסח הטאבו של מספר הגוש\חלקה\תת חלקה, יש לוודא שאכן מדובר בנתונים של הדירה הרלוונטית.

כלומר: נסח טאבו הינו מסמך המציג את פרטי הנכס הרשום בפנקסי המקרקעין וכולל בתוכו את תיאור הנכס, שמות בעלי הזכויות בנכס, מהות הזכויות, שעבודים ופעולות הרשומות בנכס, זכותו של כל אדם לקבל תמצית מן הרישום בפנקסי המקרקעין (נסח טאבו) מבלי להוכיח זיקה לנכס.

כאשר מדובר על דירה חדשה מקבלן, הקבלן מחויב לבצע את תהליך הרישום בטאבו ולהשלים אותו תוך תקופת זמן מוגדרת על פי חוק.

רק הרישום בטאבו יוצר את הזכות בנכס, ולכן, כל עוד העסקה לא נרשמה בפנקס המקרקעין – הבעלות לא עוברת לרוכש, גם אם הוא כבר מתגורר בדירה.

 

נסח טאבו-

 

קיימים שלושה סוגים של נסח טאבו:

נסח מרוכז – מפרט מידע רישומי של כל בעלי הדירות בבניין משותף.

נסח רגיל – מספק מידע רישומי של דירה ספציפית.

נסח היסטורי – מידע רישומי על שרשרת הבעלות המלאה שהדירה עברה מאז רישומה בטאבו ועד ליום הפקת הנסח.

 

חברה משכנת-

 

נכסים רבים בישראל לא רשומים בטאבו על שם בעלי הזכויות. כך ישנם נכסים רבים הרשומים על שם מדינת ישראל, קק"ל או רמ"י, ואף שיש חכירה לטובת אדם פרטי או חברה, היא לא מופיעה בטאבו.

כמו כן ישנם פרויקטים שהוקמו שהרישום לא הסתיים, והנכס רשם בשלב הביניים ע"ש החברה היזמית או בעלי הקרקע.

במקרים אלו כאשר אדם מעוניין להוכיח שהוא בעל הזכות, לרוכש או לבנק או לגוף אחר, עליו להזמין אישור זכויות מרמ"י או מחברה משכנת, בהתאם לגוף בו נעשה הרישום

אחוז גבוה מהנכסים במדינת ישראל טרם נרשמו בפנקסי המקרקעין (טאבו) והזכויות של נכסים כאלה נרשמות ברשות מקרקעי ישראל או בחברה משכנת. במקרים בהם נרצה לפעול או לקבל מידע על נכסים שאינם רשומים בטאבו, נצטרך לפנות לרשות מקרקעי ישראל או לחברה משכנת לקבלת אישור זכויות בגין הנכס.
לכן, מאוד חשוב להיעזר ביועצי משכנתאות על מנת שיבצעו את כל הבדיקות הדרושות כדי לעזור לבנק להניח את דעתו לאישור וביצוע ההלוואה.

בהצלחה